Samenhang tussen bedrijven en innovatie

Five

Samenhang tussen bedrijven en innovatie

Zo is de uitvinding van de elektriciteit (beter: een reeks van uitvindingen rond de beheersing van elektronen; Alessandro Volta, Thomas Edison, André-Marie Ampère, Alexander Graham Bell) de bron voor technologische ontwikkelingen in energieopwekking en –distributie, communicatie (procesinnovaties). Die hebben weer geleid tot een reeks van nieuwe producten met een steeds aantal toenemende functies (productinnovaties). Zoals de flexibele kleine elektromotor waaruit elektrisch aangedreven machines (voor metaalbewerking zoals draaibanken, ponsmachines) en gereedschappen (boormachines, zaagmachines) ontstonden. Of de koolstof gloeilamp (Edison) die met de netwerken van elctectriciteits distributie “licht bracht in de duisternis” brachten; in woningen, fabrieken, kantoren en openbare ruimtes (straatlantaarn). De publieke transportsystemen die gebruik maakten van elektriciteit; van elektrische trolley tot metro en treinen. En niet te vergeten de telegraaf en telefoon: communicatie over afstand werd mogelijk door wereldomspannende telefoonnetwerken. Kortom, een vloed aan nieuwe producten vonden nieuwe toepassingen en nieuwe gebruikers (marktinnovaties), veranderden organisaties en samenleving (sociale innovaties). Dit onderdeel van de (tweede) Industriële Revolutie bepaalt het leven van vandaag in hoge mate.

Zo is de uitvinding van de halfgeleidertechnologie (beter: een reeks van uitvindingen in de vaste stof fysica) de bron voor een technologische ontwikkelingen in de micro-elektronica (procesinnovaties). Die hebben weer geleid tot een reeks van nieuwe producten met een steeds aantal toenemende functies (productinnovaties). De klassieke telefoon van Edison werd de moderne smartphone, zoals de iPhone (waarmee je kunt gamen, internetten, sms/mms’en, fotograferen, muziek afspelen, televisiekijken, video opnemen en ook telefoneren). Deze nieuwe producten zoals sieraden vonden nieuwe toepassingen en nieuwe woonmode gebruikers (marktinnovaties). Dat als we naar het productaspect kijken. Maar de invloed is veel groter als we communicatietechnologie die er nauw me samenhangt bekijken. Zo resulteerden de productinnovaties als de Personal Computer (in al haar verschijningsvormen als de desktop-pc, de laptop-pc, de tablet-pc) en de communicatie- en informatietechnologie (het Internet, mobiele telefoonnetwerken) tot een reeks van marktinnovaties (Facebook, Twitter) en sociale innovaties (“Big brother is watching you”) tot gevolg hebben. De Informatierevolutie heeft het leven van ieder lid van de samenleving danig beïnvloedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *